Algemene Voorwaarden

Laatste update: 25 februari 2025

Artikel 1: Definiëring van de partijen

1.1. Deze Algemene Voorwaarden beheren de relatie tussen Happy Hive enerzijds en de Klant anderzijds. Ze bevatten o.a. de algemene verkoopsvoorwaarden, de gegevens van de onderneming, info i.v.m. levertermijnen, herroepingsrecht en wettelijke garantie.

1.2. Happy Hive, de onderneming zoals gedefinieerd in artikel 1.3., biedt producten en diensten aan via de e-commerce website www.happyhive.be. De Klant is de gebruiker die deze producten wil aanschaffen of diensten wil afnemen.

1.3. Identiteitsgegevens van de onderneming:

  • Happy Hive
  • Linde Vanneylen
  • Rozenlaan 24, 9800 Deinze
  • info@happyhive.be
  • +32 477 04 31 77
  • 1008.599.070
  • BE1008.599.070

Artikel 2: Toepasselijkheid, juridische bekwaamheid en acceptatie

2.1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle producten en diensten van Happy Hive en op elke tot stand gekomen overeenkomst tussen Happy Hive en de Klant. De Klant aanvaardt dat deze Algemene Voorwaarden de enige van toepassing zijn.

2.2. Iedereen die de producten of diensten van Happy Hive wilt kopen, bevestigt een natuurlijke persoon en/of handelaar te zijn en bevoegd te zijn om op te treden. Elke persoon die juridisch onbekwaam is, mag in geen geval aankopen doen. Raadpleging van de website en de daar aangeboden diensten vallen in dat geval onder het gezag van de wettelijke vertegenwoordiger.

2.3. De Klant accepteert uitdrukkelijk de Algemene Voorwaarden via het bestelproces door de woorden "Ik ga akkoord met de Algemene Voorwaarden en de Privacy policy." aan te vinken.

Artikel 3: Aanbod

3.1. De producten zijn handgemaakt en kunnen kleine variaties bevatten. Alle producten die te koop worden aangeboden worden te goeder trouw, zorgvuldig en zo nauwkeurig mogelijk beschreven. Happy Hive kan niet aansprakelijk worden gesteld voor kleine foutjes of verschillen in de beschrijvingen en foto's van de producten, inclusief kleine variaties in kleur en maat. Foto's op de website dienen als indicatief en kunnen elementen bevatten die niet inbegrepen zijn in de prijs. Hetgeen inbegrepen is in de prijs, wordt in de webshop nauwkeurig omschreven. Als de Klant specifieke vragen heeft over maten of kleuren, kan de Klant voorafgaand aan de aankoop contact opnemen met Happy Hive.

3.2. Producten worden te koop aangeboden voor zover de voorraad strekt en is afhankelijk van de actualiteit van de voorraad. Online bestellingen kunnen worden geweigerd als het product al offline is verkocht vóór de online betaling. Wanneer dit gebeurt en bijgevolg een of meer producten niet meer beschikbaar zijn, zal Happy Hive de Klant hierover schriftelijk of via e-mail informeren. In een dergelijk geval wordt de Klant onmiddellijk terugbetaald via hetzelfde betaalmiddel dat door de Klant is gebruikt voor de initiële aankoop. Na verificatie van betaling van de bestelling door de Klant en de mogelijkheid van levering, ontvangt de Klant een expliciete bevestiging van zijn bestelling in het geval de betreffende producten nog in voorraad zijn.

3.3. Happy Hive behoudt zich het recht voor om het aanbod te wijzigen.

3.4. Ondanks de zorgvuldigheid van Happy Hive kan de informatie op de website onvolledig zijn, materiële fouten bevatten of niet volledig up-to-date zijn. Kennelijke vergissingen of fouten in het aanbod binden Happy Hive niet. Bij vragen kan de Klant steeds contact opnemen via info@happyhive.be.

Artikel 4: Prijzen

4.1. De geldende prijzen zijn de prijzen die op de website worden vermeld op het moment dat de Klant de bestelling plaatst. Prijzen die tijdens het aankoopproces worden vermeld, zijn uitgedrukt in EURO, inclusief BTW en alle andere verplicht door de Klant te dragen taksen of belastingen.

4.2. De vermelde prijzen van producten en diensten zijn exclusief verzendkosten, die apart in rekening worden gebracht boven op de aankoopprijs. Tijdens het bestelproces worden de verzendkosten apart vermeld. De verzendkosten zijn afhankelijk van het gewicht van de bestelling.

4.3. Kortingen waarop de Klant recht heeft, worden afzonderlijk van de prijs afgetrokken.

4.4. Happy Hive behoudt zich het recht voor de verkoopprijzen en de verzendkosten op elke moment te wijzigen. Voor reeds aangeschafte producten en hun verzendkosten geldt echter de prijs die is vermeld in de bevestigingsmail en op de bijbehorende factuur, namelijk de prijs die van kracht was op het moment van de aankoop.

Artikel 5: Bestelling, betaling en overeenkomst

5.1. Een bestelling is pas definitief na ontvangst van de volledige betaling. Producten blijven eigendom van Happy Hive totdat Happy Hive de volledige betaling heeft ontvangen. Met de volledige betaling wordt zowel de aankoopprijs van het betreffende product als de verzendkosten van het product bedoeld. De Klant verbindt zich ertoe om, indien nodig, derden op de hoogte te stellen van dit eigendomsvoorbehoud.

5.2. Happy Hive bevestigt de bestelling via een e-mail aan de Klant. De bijhorende factuur wordt elektronisch bezorgd aan de Klant.

5.3. In geval van een duidelijke fout in de prijs van een product dat de Klant heeft besteld, informeert Happy Hive de Klant hier zo snel mogelijk over. Happy Hive zal de initiële bestelling annuleren en de Klant hiervoor terugbetalen.

5.4. Happy Hive behoudt zich het recht voor om bestellingen te weigeren, andere voorwaarden aan levering te verbinden, levertijden aan te passen of leveringen op te splitsen.

5.5. Happy Hive behoudt zich het recht voor om te allen tijde een bestelling te weigeren van een Klant waarmee Happy Hive een geschil heeft of heeft gehad of die geheel of gedeeltelijk niet heeft betaald voor een vorige bestelling.

5.6. Als de bank van de Klant de betaling weigert, wordt geen overeenkomst gesloten tussen de Klant en Happy Hive. Enkel bij ontvangst van de volledige betaling, zoals beschreven in artikel 5.1., wordt de overeenkomst gesloten tussen de Klant en Happy Hive.

5.7. Happy Hive aanvaardt de volgende betaalmiddelen; betaling via Bancontact, betaling via overschrijving. De Klant kan de betalingswijze kiezen bij het plaatsen van de bestelling op de webshop. Happy Hive gebruikt een beveiligd betaalsysteem om de gegevens van de Klant te beschermen.

Artikel 6: Levering

6.1. Happy Hive levert enkel binnen België. De mogelijkheid tot levering in andere landen kan worden aangevraagd door de Klant. Happy Hive kan te allen tijde de aanvraag tot levering buiten België weigeren. Indien levering buiten België wordt goedgekeurd door Happy Hive zal de Klant hiervan bericht ontvangen en zal de kostprijs voor levering worden meegedeeld. Pas na goedkeuring van de Klant, zal de bestelling dan ook effectief worden verzonden. 

6.2. Happy Hive doet al het mogelijke om de leveringstermijn van maximaal 14 kalenderdagen na te streven, maar kan dit niet garanderen. Deze termijn wordt niet gehanteerd wanneer een andere leveringstermijn met de Klant is overeengekomen. Bij onduidelijkheden of problemen met de bestelling wordt de Klant zo snel mogelijk geïnformeerd via de opgegeven contactgegevens. 

6.3. De Klant zal een e-mail ontvangen wanneer het transport van de bestelling wordt opgestart. De Klant ontvangt een Track & trace-code waarmee hij zijn levering online kan volgen.

6.4. Happy Hive is niet aansprakelijk voor vertragingen door foutieve adresgegevens verstrekt door de Klant.

6.5. Als een levering kwijtraakt tijdens het leveringsproces en als aan de bepalingen van alle Algemene Voorwaarden voldaan is, zal Happy Hive het product op eigen kosten opnieuw verzenden (indien beschikbaar) of de waarde van het product en de verzendkosten terugbetalen.

6.6. Het risico op verlies en/of schade gaat over op de Klant op het moment van levering op het door de Klant opgegeven adres of een andere door hem aangewezen leveringsvoorkeur, m.a.w. vanaf dat hij de goederen fysiek in bezit heeft gekregen.

6.7. Elke zichtbare beschadiging en/of kwalitatieve tekortkoming van een product of andere tekortkoming bij de levering, moeten door de Klant onverwijld en onmiddellijk worden gemeld aan Happy Hive.

Artikel 7: Herroepingsrecht

7.1. De bepalingen van dit artikel gelden enkel voor Klanten die in hun hoedanigheid van consument producten online aankopen bij Happy Hive.

7.2. De Klant heeft veertien (14) dagen vanaf ontvangst van de bestelde producten, een wettelijk herroepingsrecht om de goederen terug te sturen, zonder opgave van reden. De herroepingstermijn verstrijkt veertien (14) kalenderdagen na de dag waarop de Klant, of een door de Klant aangewezen derde, het goed fysiek in bezit krijgt.

7.3. De Klant informeert Happy Hive over zijn besluit tot herroeping door het versturen van een duidelijke ondubbelzinnig verklaring via e-mail naar info@happyhive.be binnen de veertien (14) dagen vanaf ontvangst van de bestelde producten.

7.4. De Klant stuurt op eigen kosten de producten aan Happy Hive terug uiterlijk binnen veertien (14) dagen na kennisgeving van zijn beslissing om zijn herroepingsrecht uit te oefenen naar het volgende adres: Happy Hive, Rozenlaan 24, 9800 Deinze. De Klant moet de producten terugzenden in nieuwe en ongebruikte staat, voorzien van alle originele labels, toebehoren, gebruiksaanwijzingen en op eigen kosten. De Klant is verantwoordelijk voor de producten (inclusief voor schade of verlies) tot de producten door Happy Hive zijn ontvangen.

7.5. Als het geretourneerde product op enige wijze in waarde is verminderd, heeft Happy Hive het recht om de Klant hiervoor aansprakelijk te stellen en een schadevergoeding te vragen. Dit geldt voor elke waardevermindering die is veroorzaakt door gebruik van het product door de Klant dat verder gaat dan nodig is om de aard, eigenschappen en werking van het product te beoordelen.

7.6. Cadeaubonnen, vouchers, waardebonnen en kortingen die werden gebruikt voor het betalen van de bestelling worden in rekening genomen.

7.7. Vanaf dat Happy Hive de producten heeft ontvangen en aan bovenstaande voorwaarden is voldaan, zal Happy Hive de Klant het volledige bedrag van de bestelling terugbetalen via hetzelfde betaalmiddel dat door de Klant is gebruikt voor de initiële aankoop. Met het volledige bedrag wordt bedoeld de kostprijs van de producten en de initiële verzendkosten. Happy Hive is niet verplicht de verschuldigde bijkomende kosten, te wijten aan de uitdrukkelijke keuze van de Klant voor een andere leveringswijze dan de door Happy Hive aangeboden goedkoopste standaardlevering, terug te betalen. Het terugbetaalde bedrag zal in geen geval hoger zijn dan het bedrag dat Klant werkelijk heeft betaald.

7.8. Producten die speciaal op maat, op aanvraag of gepersonaliseerd zijn gemaakt, zijn uitgesloten van het herroepingsrecht.

Artikel 8: Garantie

8.1. De Klant heeft recht op een wettelijke garantie van twee (2) jaar voor de goederen zoals hieronder beschreven. Deze wettelijke garantie geldt vanaf de datum van levering aan de eerste eigenaar.

8.2. Om beroep te doen op de garantie, dient de Klant een bewijs van aankoop te kunnen voorleggen. Bij vaststelling van een defect of gebrek moet de Klant Happy Hive zo snel mogelijk schriftelijk op de hoogte stellen. De Klant moet duidelijk aangeven waar het product een gebrek vertoont. Elk gebrek dient in ieder geval binnen twee (2) maanden na vaststelling door de Klant gemeld te worden. Na deze termijn vervalt elk recht op herstel of vervanging. Happy Hive zal dan beoordelen of het gebrek onder de wettelijke garantie valt. Indien dit niet het geval is, worden de producten niet gerepareerd en/of vervangen. Indien dit wel het geval is, zal de Klant instructies krijgen om het product terug te sturen naar Happy Hive.

8.3. De wettelijke garantie is in geen geval van toepassing op producten die opzettelijk of vanwege nalatigheid van de Klant zijn beschadigd. De wettelijke garantie is evenmin van toepassing op schade aan het product die het gevolg is van slijtage, valpartijen, onjuist gebruik, ongelukken, transport, hardhandig gebruik, slecht onderhoud, verwaarlozing, het niet naleven van de gebruiksinstructies of handleiding, het aanpassen of wijzigen van het product, of elk ander abnormaal of incorrect gebruik. Gebreken of defecten die optreden na een periode van zes (6) maanden na de aankoopdatum, of indien van toepassing na de leveringsdatum, worden verondersteld geen verborgen gebreken te zijn, tenzij de Klant het tegendeel bewijst.

8.4. Zodra Happy Hive het defecte product heeft ontvangen, zal Happy Hive, afhankelijk van de keuze van de Klant, het defect herstellen of het product vervangen door een nieuw, defectvrij exemplaar (de aanvullende prestatie). De Klant dient Happy Hive een redelijke gelegenheid en termijn te bieden om deze aanvullende prestatie uit te voeren, voordat andere garantieclaims kunnen worden ingediend. Happy Hive kan de door de Klant gekozen aanvullende prestatie weigeren indien dit onmogelijk is vanwege het unieke karakter van het gebrekkige product of indien dit onevenredige kosten met zich meebrengt.

8.5. De klant heeft het recht om, conform de wettelijke bepalingen, een prijsvermindering te vragen of het contract te beëindigen indien de aanvullende prestatie niet succesvol is. Het recht op beëindiging is echter uitgesloten indien de afwijkingen van de overeengekomen kwaliteit van de producten slechts gering zijn of wanneer het contractuele of normale gebruik van de producten slechts in beperkte mate wordt beïnvloed.

Artikel 9: Aansprakelijkheid

9.1. De aansprakelijkheid van Happy Hive is beperkt tot schade die rechtstreeks het gevolg is van opzet of grove nalatigheid.

9.2. Voor zover wettelijk toegestaan, is Happy Hive niet aansprakelijk voor verlies (zoals gebruiksverlies, winstderving of gemiste kansen) dat direct of indirect voortvloeit uit het gebruik van de website of de onmogelijkheid om de website te gebruiken. Evenmin is Happy Hive verantwoordelijk voor schade aan de systemen van de Klant die ontstaat tijdens het bezoeken van de website (zoals schade veroorzaakt door hacking of computervirussen).

9.3. Wanneer bestellingen niet kunnen worden geleverd omwille van redenen buiten de controle van Happy Hive of omwille van producten die niet meer op voorraad zijn, kan Happy Hive hiervoor niet verantwoordelijk worden gesteld. Dit omvat situaties van overmacht, zoals brand, natuurrampen, verstoringen of onderbrekingen in digitale netwerken, transport-, post- of communicatiediensten en de eventuele gevolgschade.

Artikel 10: Privacy en gegevensbescherming

10.1. Happy Hive respecteert de privacy van de Klant en verwerkt de persoonsgegevens van de Klant volgens de geldende Belgische en Europese wetgeving (GDPR). Meer informatie is te vinden in de Privacy policy.

Artikel 11: Intellectueel Eigendom

11.1. Met "Intellectuele eigendomsrechten" wordt bedoeld alle rechten zoals auteursrechten, handelsmerken, ontwerpen, kennis, huisstijl en logo's, inhoud van de website, geregistreerde domeinnamen, of elke vertaling en/of representatie daarvan of gerelateerde termen, evenals de lay-out, look & feel van de website, teksten, databanken die gegevens bevatten die op de website zijn gepubliceerd, de verkoopcatalogus, afbeeldingen, foto's, video's op de website die onderwerp zijn van bescherming op grond van auteursrechten, databaserechten, handelsmerkrechten, patentrechten of enige andere vorm van intellectuele eigendomsrechten.

11.2. Happy Hive is en blijft te allen tijde exclusieve eigenaar van deze Intellectuele eigendomsrechten.

11.3. De Klant heeft in geen geval toestemming de Intellectuele eigendomsrechten van Happy Hive te imiteren, kopiëren, reproduceren, distribueren, publiceren, exploiteren of gebruiken op enige andere wijze en in enige andere vorm zonder schriftelijke toestemming van Happy Hive. Overtreding van deze voorwaarden kan leiden tot juridische stappen.

11.4. Alle rechten van intellectuele en industriële eigendom op alle krachtens de opdracht of overeenkomst geleverde producten/diensten, ontwerpen, tekeningen, modellen, monsters, beschrijvingen, afbeeldingen, maatopgaven, gereedschappen, analyses, documentatie, rapporten, berusten uitsluitend bij Happy Hive. De Klant kan hier op geen enkele wijze aanspraken doen gelden. Het is de Klant uitsluitend toegestaan de van Happy Hive gekochte producten in ongewijzigde vorm te verkopen. Het is de Klant uitdrukkelijk niet toegestaan de gekochte producten op enigerlei wijze te wijzigen, verveelvoudigen of kopiëren. Evenmin is het de Klant toegestaan eventueel op de producten afgebeelde tekeningen, afbeeldingen, schilderingen, etc. op welke wijze ook te gebruiken, anders dan conform de uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Happy Hive.

11.5. De Klant erkent deze Intellectuele eigendomsrechten en verbindt zich ertoe deze te allen tijde na te leven.

Artikel 12: Bewijsvoering

12.1. De klant aanvaardt dat elektronische communicaties en back-ups als bewijsvoering kunnen dienen in geval van een geschil.

Artikel 13: Toepasselijk recht en geschillen

13.1. Op alle overeenkomsten en geschillen is het Belgische recht van toepassing.

13.2. Bij geschillen zullen partijen eerst proberen om in der minne tot een oplossing te komen alvorens juridische stappen te ondernemen. Bij geschillen die niet in der minne kunnen worden opgelost, zijn enkel de Belgische rechtbanken bevoegd.

Artikel 14: Wijzigingen 

14.1. Happy Hive kan, onder andere om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen, deze Algemene Voorwaarden op elk moment wijzigen. Wijzigingen worden gepubliceerd via de website op de pagina "Algemene Voorwaarden" en zijn van toepassing op alle aanbiedingen en aankopen die na de publicatie plaatsvinden.

14.2. Happy Hive behoudt zich het recht voor het ontwerp en de inhoud van de website op elk moment aan te passen.

Contact
Bij vragen, opmerkingen of klachten kan de Klant contact opnemen via info@happyhive.be.